1.3 Random getallen met de computer

Top  Previous  Next

Gokkasten werken vrijwel uitsluitend met door de computer gegenereerde getallen: random getallen. De illusie dat er echte rollen achter zitten wordt wél zoveel mogelijk gehandhaafd.

Random getallen zijn getallen die uniform verdeeld zijn over een interval, meestal het interval [0,1). Het is onmogelijk om toekomstige getallen te voorspellen op grond van vorige random getallen of het laatste random getal.

Math.random() geeft een random getal tussen 0 en 1

Math.random()         geeft: 0.43270501429536545

Math.random()         opnieuw geeft: 0.4691690740251171
De computer kan dit heel snel. 1000000 per seconde

computer Verdere uitleg hoe je random getallen maakt op de computer

Start een browser ( Chrome, Firefox, Edge enzovoorts). Druk op de toets F12. Je krijgt dan de source code van de webpagina te zien. Een van de menu opties is console.
Een random getal krijg je door daar de opdracht Math.random() in te tikken (N.B.: hoofdletter M gebruiken). Tik op ENTER om de regel af te sluiten. Je ziet een random getal verschijnen. Met het pijltje omhoog kun je de opdracht nog een keer laten uitvoeren.
Een rad van avontuur doe je met Math.floor(26*Math.random()) Nu heeft elk getal tussen 0 en 25 een even grote kans om getrokken te worden. Math.floor(x) geeft namelijk het grootste gehele getal dat kleiner is dan x.

Een rijtje pseudo-random getallen ligt vast door het seed getal. In sommige computertalen kun je dit getal zelf bepalen. Pseudo random getallen zijn dus niet echt random.

Dit rijtje voldoet wel aan veel eisen die volgens de kansrekening gelden bij echte random getallen.

Zeer uitvoerige informatie over pseudo random getallen kun je vinden op Wikipedia.