Opdrachten hoofdstuk 2 Gokkast

Top  Previous  Next

Opdracht 2.1.
a) Speel enige duizenden spelletjes. Kloppen de waargenomen aantallen prijzen in de tabel rechtsonder met de verwachte aantallen?

b) Hoeveel keer moet je minstens gooien om daar iets zinvol over te kunnen zeggen?
    Zie ook de opmerking aan het einde van deze opdracht. (Wiskunde)

c) Onderzoek hoeveel winst de bank maakt.

d) Hoe zou je zelf het inhoudingspercentage definiëren? Controleer de berekening met behulp van "totaal uitgekeerd".

Opmerking:
Het controleren of een waarneming aannemelijk is, is best lastig. Vaak wordt daarvoor de volgende vuistregel genomen.
Als het verwachte aantal (=v) groter is dan 10 en de kans kleiner dan 0.1,
dan ligt het echte waargenomen aantal in 95% van de gevallen tussen   vminv en vplusv

Opdracht 2.2. Kosten per uur
Zorg voor enige tienduizenden spelletjes en kies "Toon grafiek" en zet de schuiven aan.
Onderzoek m.b.v. schuiven van de groene vertikale lijnen de kans op meer dan 100 verlies en de kans op meer dan 100 winst per uur.

Opdracht 2.3. Near miss
Sluit de grafiek en zet de "Extra near miss" aan.
Default staat dan het percentage near miss al op 30%near_miss
Zodra de uitkomst gemanipuleerd wordt komt er een rood vierkant.
Door op de knop "Rollen en prijzen" te drukken verschijnt het instelscherm en kun je het percentage near miss op 100 zetten.
Controleer of dit werkt.

Opdracht 2.4 Rollen aanpassen.
Verander enkele rollen. Bijvoorbeeld een extra bar.
Kloppen de veranderingen in "hoe vaak" en de bijdrage met je verwachtingen?